Vem vill inte ha ett mobilnummer som är lätt att komma ihåg? En enhetlig nummerserie är dessutom både snyggt och lätt att upprepa. Hos en del mobiloperatörer kan du själv välja ett telefonnummer. Nedan redogör vi för hur du tar reda på om ett mobilnummer är ledigt samt hur du ska gå tillväga för att behålla ditt gamla telefonnummer vid byte av mobiloperatör.
Mobiloperatörer där du kan välja nummer
I tabellen nedan hittar du de mobiloperatörer där du kan välja nummer när du beställer ditt mobilabonnemang.
Mobiloperatör | Går det att välja nummer | Antal nummer att välja på |
---|---|---|
Ja, när du beställer |
10 |
|
Ja, när du beställer |
4 |
|
Ja, när du beställer |
10 |
|
Ja, när du beställer |
9 |
|
Nej |
|
|
Ja, när du beställer |
12 |
|
Ja, när du beställer |
5 |
|
Nej |
|
|
Nej |
|
|
Nej |
|
|
Nej |
|
|
Nej |
|
|
Nej |
|
|
Ja, om du ringer dem via kundtjänst |
|
Lediga telefonnummer
Mobiloperatörer i Sverige har ett antal tilldelade nummer till sig från Post och Telestyrelsen (PTS) som de sedan kan ge till nya kunder. Hos PTS kan du läsa vilka nummerserier som tillhör vilken mobiloperatör för att se vilka telefonnummer som är möjliga att få hos respektive mobiloperatör. Värt att veta är att många mindre mobiloperatörer är dotterbolag till större. Hallon är t.ex. en del av Tre (Hi3G Access AB), Vimla är en del av Telenor AB och Fello ägs av Telia AB.
Välj nummer till kontantkort
Det går också bra att välja nummer när du beställer ett kontantkort. Hos flera mobiloperatörer kan du när du beställer kontantkortet välja mellan ett antal nummer som operatören föreslår. Då kan du välja det som passar dig bäst för att sedan få det knutet till dig. Därefter kan du föra över numret till ett vanligt abonnemang.
Nytt nummer hos samma mobiloperatör
Om du vill ha ett nytt nummer men behålla ditt nuvarande mobilabonnemang går det oftast bra. För att få bytta nummer behöver du dock i regel kontakta din mobiloperatörs kundtjänst. Det är dock inte alltid möjligt att välja ett nytt nummer, utan du får istället ett slumpmässigt-
Sök efter önskat telefonnummer
De flesta nummer tillhör en operatör, oavsett om det är ledigt eller inte. Hos Post- och telestyrelsen kan du söka på önskat telefonnummer för att se vilken mobiloperatör det tillhör. Sidan visar dock inte om telefonnumret är ledigt eller inte. För att ta reda på om det går att sätta upp ett abonnemang/kontantkort med numret kontaktar du operatören som numret tillhör. Hos mobiloperatören Telia kan du själv välja mellan de nummer som tillhör operatören. För att få det valda numret måste du dock ta kontakt med dem via deras kundtjänst.
Behåll telefonnummer vid byte av mobiloperatör
Enligt svensk lag måste alla mobiloperatörer erbjuda kunder att få ta med sig sitt nummer om man byter operatör, vilket kallas för mobil nummerportabilitet. Mobil nummerportabilitet gäller för alla användare av mobiltelefoner, både de som har tecknat abonnemang och de som har mobiltelefoner med kontantkort. En mobiloperatör är skyldig att lämna ifrån sig ett mobilnummer men är däremot inte skyldig att ta emot ett mobilnummer.
Om du vill behålla ditt gamla nummer när du byter abonnemang gör du det enkelt i beställningsprocessen av ditt nya abonnemang. Hos de flesta operatörer genomförs bytet kostnadsfritt både online, i butik samt via kundtjänst. Den operatör som du flyttar från får inte ta ut någon avgift för bytet. Om du har en bindningstid behöver du dock betala för ditt tidigare abonnemang tills avtalet har löpt ut. När bindningstiden har löpt ut måste du också säga upp abonnemanget. Tänk dock på att numret du vill byta från måste vara aktivt för att nummerbytet ska kunna genomföras. Du behöver alltså begära en flytt av numret innan ditt gamla abonnemang är avslutat.