Unga luras av gängkriminella att teckna mobilabonnemang

2024-08-13

Sveriges Radio har i dagarna rapporterat om hur ”Fabian” lurades att teckna flera mobilabonnemang i hans namn och fick en skuld på 120 000 kr. Fabian fick ett sms där han blev erbjuden ett jobb där han kunde tjäna enkla pengar snabbt om han tog sig till Stockholm. Väl i Stockholm fick han i uppdrag att teckna flera mobilabonnemang i sitt eget namn på utvalda affärer.

I intervjun förekommer det inte hur bedrägeriet för att omvandla mobilabonnemang till pengar går till men en spekulation är att ”Fabian” lurats att teckna mobiltelefoner med bindningstid, där den gängkriminelle sedan sålt mobiltelefonen medan ”Fabian” fortsatt fått betala för mobilabonnemanget under dess bindningstid.

När man köper en mobiltelefon med mobilabonnemang tas i regel en kreditupplysning av mobiloperatören, men eftersom de dyraste telefonerna i dag kostar upp till drygt 30 000 kr gör det att den kriminelle snabbt kan tjäna hundratusentals kronor innan Fabian stoppas att teckna nya mobilabonnemang.

Mobiloperatörer tar i regel kreditupplysning

En kreditupplysning tas i regel alltid innan man som konsument får köpa en mobiltelefon med mobilabonnemang. När det tas en kreditupplysning för en person flaggas det i systemet vilket gör att det finns inbyggda kontroller för att upptäcka bedrägeri. Det finns dock ingen samkörning mellan olika kreditkontrollsystem vilket gör att en privatperson kan teckna sig för mobilabonnemang hos olika operatörer om de inte använder samma system.  

Att betala en mobiltelefon på avbetalning är i regel en kredit som syns på en kreditupplysning. Om mobiloperatören kan se att en privatperson har många krediter hos mobiloperatörer bör denne kunna neka köpet, men det är inte säkert att krediten syns om många köp görs under kort tid. Krediter registreras inte omedelbart hos kreditupplysningföretag vilket gör att köparen kan gå under radarn.

Svårt att få rätt att häva köpen i efterhand

Det är inte heller lätt att i efterhand kräva att köpen hävs på grund av att man har blivit lurad eller tvingad till att göra köpet. Allmänna reklamationsnämnden har prövat ett fall där en konsument tecknat åtta olika mobilabonnemang hos fyra olika mobiloperatörer på en och samma dag. I detta fall kände sig konsumenten tvingad till att teckna mobilabonnemang och kontaktade i efterhand två mobiloperatörer och ville häva köpen. I sin yrkan menade konsumenten att mobiloperatörerna inte levt upp till sin skyldighet att göra ordentliga kreditprövningar. I detta fall beslutade Allmänna reklamationssnämnden att konsumenten inte hade rätt till att häva köpen.