Har du köpt ett mobilabonnemang med dålig täckning? Då kan du ha rätt till kompensation

2024-11-15

En kvinna i Fagersjö anmälde sin mobiloperatör till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att hennes mobilabonnemang inte hade tillräckligt god täckning i hemmet – och fick rätt. ARN valde att gå på hennes linje och beslutade att Telenor ansvarar för att täckningen ska fungera som den ska. Telenor har nu blivit rekommenderade av ARN att betala ut 2 500 kr i kompensation för den tid då de inte har levererat en tjänst som fungerat som den ska.

Tvister mellan företag och konsumenter hanteras av ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en svensk statlig myndighet som hanterar tvister mellan konsumenter och företag. Syftet med ARN är att erbjuda en snabb, kostnadsfri och rättvis prövning av klagomål från konsumenter utan att behöva gå via domstol. Myndigheten lämnar en rekommendation om hur tvisten bör lösas, men beslutet är inte juridiskt bindande. Dock följer de flesta seriösa företag ARNs beslut.

Processen hos ARN börjar med att konsumenten skickar in en anmälan. Det krävs att konsumenten först har försökt lösa tvisten direkt med företaget. Efter att anmälan granskas beslutar ARN om ärendet kan prövas. Om så är fallet görs en bedömning baserad på skriftlig bevisning, utan muntliga förhandlingar. Myndigheten spelar en viktig roll i att skydda konsumenters rättigheter och främja en sund marknad genom att skapa rättvisa och transparenta lösningar på tvister.

Varför är denna bedömning viktig?

ARNs beslut kan i vissa fall fungera som en vägledande praxis för andra konsumenter med liknande problem. Konsumenter som upplever dålig täckning från sina mobiloperatörer kan hänvisa till detta ärende när de kräver kompensation, vilket kan göra det enklare att få rätt mot mobiloperatörer.

Vidare kan beslutet få mobiloperatörer att bli mer noggranna med att försäkra att de levererar god täckning och kvalitet på sina tjänster - i synnerhet i bostadsområden. Det gör också att telekomföretag kan bli mer restriktiva i sin marknadsföring om den inte helt motsvarar verkligheten. Detta av rädsla för fler anmälningar och potentiella kompensationskrav. Fallet kan också leda till att fler konsumenter tar vara på möjligheten att vända sig till ARN när tjänster inte håller vad som utlovas.