Om du befinner dig i ett avlägset område, mitt ute i ingenstans, är det varken ovanligt eller orimligt att du stöter på lite täckningsproblem med din telefon. Om du däremot befinner dig i en storstad eller i ett tätbefolkat område och din telefon signalerar “Ingen service” har du all rätt att bli både förvånad och frustrerad. Innan du blir allt för orolig och söker upp support finns det dock ett flertal tips och trix som du kan prova. Följ vår steg för steg guide!
1. Kontrollera ditt täckningsområde
Först och främst måste du se till att du befinner dig i ett område där din operatör har mobiltorn för att ge dig täckning. Du kan se olika operatörers täckningskartor på deras hemsidor. Om du är säker på att du befinner dig på en plats där det ska finnas täckning rekommenderar vi att du provar att sätta på och stänga av din mobildata. Detta gör du genom att gå till Inställningar > Mobildata. När fältet är grönt är mobildata aktiverat och när det är grått är det inaktiverat.
2. Starta om telefonen
När du kontrollerat ditt täckningsområde rekommenderar vi att du provar att starta om din telefon. Det låter kanske för bra för att vara sant, men i många fall räcker det för att du ska återfå din täckning. Här kan du läsa om hur du startar om din iPhone beroende på vilken modell du har.
3. Aktivera och sedan inaktivera flygläge
Ibland kan det även hjälpa att aktivera, för att sedan inaktivera flygplansläge på din telefon för att återfå täckning. Detta gör du enkelt genom att svepa uppåt, eller nedåt beroende på modell, från startskärmen. Du kommer då till kontrollcentret där du kan trycka på ikonen för flygplansläge som representeras av ett plan inuti en cirkel. När ikonen är gul är flygplansläge aktiverat och när den är nedtonad är den inaktiverad.
4. Kontrollera operatörsinställningar
Operatörsinställningar innehåller viktig information om ditt valda nätverk som gör att du kan ringa och använda data. Det är därmed viktigt att se till att dessa inställningar är uppdaterade. Det gör du genom att gå till Inställningar > Allmänt > Om. Om en uppdatering är tillgänglig kommer du att kunna göra det från den skärmen. Observera att iPhones generellt frågar dig när nya operatörsinställningar blir tillgängliga, men det skadar aldrig att kontrollera manuellt för att vara säker.
5. Ta ut och sätt tillbaka sim-kortet
Något annat du kan prova är att ta ut ditt sim-kort för att sedan sätta tillbaka det. Genom att göra detta kan din telefon återansluta till din operatör för att återställa tjänsten på din telefon, så att du kan ringa och använda data igen. Att ta ut sim-kortet tillfälligt ger dig dessutom en chans att se om det finns någon skada på det. Om det finns det bör du direkt kontakta din operatör för att få ett nytt.
6. Prova med ett annat simkort
Ett annat tips är att prova med ett annat sim-kort, speciellt om du överfört det från en annan enhet. Det kan nämligen vara så att sim-kortet inte är designat för just din modell, och att det därmed uppstår problem med täckningen.
7. Nollställ nätverksinställningar
Om du fortfarande har problem kan du prova att nollställa dina nätverksinställningar för att återfå service. Det gör du genom att gå till Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ [enhet] > Nollställ > Nollställ nätverksinställningar. Notera att även wifi-nätverk och lösenord, mobilinställningar samt VPN och APN-inställningar som du har använt tidigare nollställs.
8. Uppdatera iOS
Kontrollera att din iPhones iOS är uppdaterad. Du kan kontrollera vilken version du för närvarande kör genom att gå till Inställningar > Allmänt > Programuppdatering.
9. Kontakta din mobiloperatör
Om du provat alla ovanstående tips, men inget har fungerat, är det dags att kontakta din mobiloperatör för att be om hjälp! Lycka till!