Att skaffa ett mobilabonnemang eller ett kontantkort till barn är ett bra sätt för föräldrar att hålla koll på och snabbt kunna komma i kontakt med sitt eller sina barn. Det är också ett sätt för barn att alltid ha möjlighet att komma i kontakt med sina föräldrar oavsett plats, för t.ex. bilskjuts efter fotbollsträningen, bestämma tid och samlingsplats, kunna fråga om mat-tider etc. En mobiltelefon underlättar således många vardagsproblem när det kommer till planering och kommunikation mellan familjemedlemmar.
Många föräldrar är medvetna om att det är en dålig idé att köpa en dyr telefon till yngre (och äldre) barn då risken att telefonen går sönder eller på något sätt försvinner är stor. Det kan således vara ett bra alternativ att inte binda upp sig i ett abonnemang med en dyrare telefon när du väljer ett mobilerbjudande för barnet. Istället kan du köpa mobiltelefonen separat och därefter välja ett mobilabonnemang eller kontantkort som passar. Det finns i dag många billiga smartphones som har ett rikt utbud av appar vilket gör att det finns rätt stora valmöjligheter som kan tillgodose barns önskemål gällande prestanda på telefonen.
För att teckna mobilabonnemang till barn måste en vuxen stå för mobilabonnemanget detta då barn inte själva kan ingå avtal. När det kommer till val av mobilabonnemang eller kontantkort för barn så är det oftast bäst att välja ett alternativ som ger föräldrarna kontroll över barnets utgifter, men samtidigt vill man att barnet hela tiden ska ha möjlighet att nå föräldrarna. Om du väljer ett kontantkort så har du full kontroll över utgifterna för mobiltelefonen, nackdelen är dock i så fall att det oftast inte går att använda telefonen om pengarna på kontantkortet tar slut. Med ett mobilabonnemang har barnet alltid möjlighet att nå sina föräldrar, nackdelen är att villkoren för mobilabonnemang många gånger gör det svårare att ha kontroll och uppsikt över utgifterna.
Det finns också alternativet att teckna ett familjeabonnemang. Hos mobiloperatören Telenor kan du teckna mobilabonnemanget Familjeflex som är ett mobilabonnemang som delas av flera personer i ett hushåll. Med Telenor Familjeflex kan upp till 8 enheter (mobiltelefoner eller surfplattor) dela på ett mobilabonnemang som har fria samtal och sms.
Något som är viktigt att hålla koll på men som är enkelt att glömma är dyra betalsamtal och sms som kan få utgifterna att skjuta i höjden som t.ex. tv-omröstningar, nätbetalningar via sms och liknande. Enligt Telekområdgivarna är mobiloperatörer i Sverige skyldiga att tillhandahålla spärrtjänster för betaltjänster men du måste själv aktivt begära det. Du spärrar betaltjänster för mobilabonnemanget eller kreditkortet genom att begära samtalsspärr hos mobiloperatören, du har också möjlighet att lägga till en spärr för maxbelopp som en månadsräkning kan uppgå till för abonnemanget via en så kallad kreditspärr. Viktigt att komma ihåg vid samtalsspärrning är att det finns en risk att du vid spärrningen av betalteletjänster kan göra att vissa önskvärda tjänster spärras samtidigt t.ex. möjlighet att köpa bussbiljett via mobiltelefonen.
En annan viktig sak att hålla koll på som är lätt att glömma är konto- eller kreditkort kopplade till appbutiker för telefonen. Både Apple Store och Google Play vill att användare ska ha sitt konto- eller kreditkort knutet till kontot för att förenkla processen för digitala betalningar. Som säkerhetskontroll räcker det ofta med ett lösenord, vilket innebär att den som kommer över lösenordet har möjlighet att genomföra köp via telefonen direkt kopplade till kreditkortet. Det är därför nästan alltid bäst att föräldrar väljer ut ett lösenord som hemlighålls för barnet.