Ångerrätt mobilabonnemang

Erik Thorsen Uppdaterad 2021-03-31

Har du tecknat ett mobilabonnemang som du ångrar? Här går vi igenom vad som gäller.

Ångerrätt på mobilabonnemang är enligt Konsumentverket endast skyddat via lag om du tecknar ditt abonnemang via nätet, över telefon eller utanför butiken. Om du har tecknat abonnemanget på plats i en butik så gäller endast ångerrätt om Mobiloperatören har valt att erbjuda det. När du tecknar ett mobilabonnemang via nätet har du enligt distansavtalslagen 14 dagars ångerrätt.

Alla svenska mobiloperatörer är skyldiga enligt lag att erbjuda ångerrätt till privatpersoner enligt distansavtalslagen. Hur du går tillväga för att ångra ditt köp skiljer sig från operatör till operatör, gemensamt för samtliga är dock att du som kund måste kontakta dem inom 14 dagar från att du har gjort köpet om du ångrar dig och vill häva avtalet. Har du brukat tjänsten under denna period kan du beroende på mobiloperatör få betala för den användning du har gjort. Om du har tecknat ett mobilabonnemang med en mobiltelefon och vill ångra ditt köp är det viktigt att telefonen fortfarande är i originalskick.

Vad gäller för olika mobiloperatörer?

Här nedan finns information om vad som gäller angående ångerrätt hos olika svenska mobiloperatörer.

Comviq

Comviq anger på sin hemsida att kunder har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar. Du ångrar köpet genom att kontakta Comviqs kundservice. På deras hemsida om ångerrätt finns det även beskrivit vad som gäller och hur du går tillväga när du ångrar ett köp.

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/255#!

Fello

Om du ångrar ditt köp hos Fello tar du kontakt med deras kundtjänst. Du kan ringa, eposta eller chatta med dem om du vill ångra ditt mobilabonnemang.

https://www.fello.se/felloservice/

Hallon

Operatören Hallon skriver på sin hemsida att nya kunder har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar. Detta görs genom att kunden meddelar Hallon och sedan följer instruktionerna. Du kan läsa mer om ångerrätt hos Hallon på länken här nedan:

https://www.hallon.se/vara-produkter/bestall-mobilpaket/allmanna-villkor

Halebop

Om du vill ångra ett köp hos Halebop hittar du ångerrätten bland deras köp- och leveransvillkor vilket finns på deras sida om villkor:

https://www.halebop.se/villkor

Tele2

Tele2 erbjuder sina kunder att ångra ett köp inom 14 dagar enligt villkoren från distansavtalslagen. Om du har börjat använda tjänsten kan du bli ersättningsskyldig för den del du har använt. För att ångra ditt köp vill Tele2 att du kontaktar dem via telefon på numret som finns på länken nedan:

https://www.tele2.se/support/mobiltelefoni/avsluta/angra-ett-kop#!

Tre (3)

För att ångra ett köp hos Tre ska du meddela deras kundservice inom 14 dagar från att du tecknade abonnemanget. Om du har köpt ett mobilabonnemang med telefon eller annan fysisk vara kan du bli ersättningsskyldig om det har uppstått ett slitage på telefonen eller varan. På länken nedan hittar du information om vad som gäller med ångerrätt hos Tre samt hur du kontaktar deras kundservice.

https://www.tre.se/privat/kundservice/abonnemang-och-tjanster/villkor-och-blanketter/angerratt/

Telia

Telia har valt att sticka ut och erbjuder sina kunder att de har möjlighet att testa dem i 30 dagar när de tecknar ett nytt mobilabonnemang med mobiltelefon. Distansavtalslagen gäller precis som vanligt om du tecknar ett mobilabonnemang via nätet, över telefon eller via en butik, men med Telia har du 16 dagar extra på dig att bestämma dig för om du vill fortsätta med mobilabonnemanget. Detta erbjudande gäller endast privatpersoner. På Telias hemsida finns information om vilka villkor som gäller om du vill returnera en mobiltelefon i samband med att du ångrar köpet.

https://www.telia.se/privat/erbjudanden/testa-oss-i-30-dagar

Vimla

För att ångra ett köp hos Vimla ska du enligt deras hemsida kontakta dem via epost. Du hittar mer information på deras sida om ångerrätt:

https://vimla.se/angerratt